اینترفیس در اسکادا

تابلوی فرمان

سیستم‌های اینترفیس در اسکادا جهت ارتباط دیتا بین مراکز دیسپاچینگ و پست‌های برق به کار می رود  و پل ارتباطی بین تجهیزات اسکادا با تجهیزات پست‌ها می باشد.

اینترفیس در اسکادا شامل دو بخش می باشد:

الف) تابلو‌های اینترفیس:

اینترفیس در اسکادا
تابلوی فرمان

این تابلو‌ها در واقع محل جمع‌آوری اطلاعات ایستگاه‌ها می باشند که توسط پیمانکار با تجربه از یک سمت توسط کابل‌های استاندارد چند رشته به ترمینال‌های اسکادای تجهیزات پست و از طرف دیگر به تجهیزات ارسال اطلاعات متصل می‌شوند.

ب) مدارات اینترفیس در اسکادا:

این مدارات برقرار کننده ارتباط بین تجهیزات اسکادا و تجهیزات فیلد می‌باشند که طبق استاندارد های مربوطه توسط  پیمانکار پست طراحی و راه‌اندازی می شوند.

اهمیت و نقش اینترفیس در سیستم دیسپاچینگ

در پروژه‌های دیسپاچینگ سرعت و سهولت در عیب یابی و نظارت بر سیستم یکی از اهداف مهم و اساسی می‌باشد لذا تجهیزات واسط اگر  نقشه‌ و استاندارد‌های لازم برای ایجاد دیتا را نداشته باشند نمی‌توانند به سرعت رفع عیب گردند و در سیستم SCADA مورد استفاده قرار بگیرند. شبکه نظارت و کنترل می بایست این قابلیت را در خود ایجاد کند تا بتواند در هر لحظه اطلاعات را تامین کرده و همچنین توانایی صدور فرمان را داشته باشد. تبادل اطلاعات مابین دو طرف از طریق تجهیزات اینترفیس به شرح زیر است:

انتقال اطلاعات

اطلاعات سیم بندی شده پس از خروج از سنسور‌های تجهیزات فشار قوی وارد تابلوهای فرمان پست شده و در آنجا در ترمینال‌های مربوط به اسکادا جمع آوری می‌گردند،در این مرحله با جمع آوری اطلاعات از نقشه‌های موجود در پست کار طراحی مدارات اینترفیس در اسکادا آغاز و کلیه دیتای ورودی و خروجی پست یا ایستگاه مربوطه در تابلو‌های واسط ( HVI و مارشال ) ترمینال بندی و جمع آوری می‌شود سپس دیتای مورد نظر پس از تست وارد تابلو پایانه راه دور ( RTU ) شده و از طریق کانال  مخابراتی (PLC ، فیبرنوری ، رادیو ،…)  به مرکز کنترل منتقل می شود.

انواع اطلاعات در سیستم اینترفیس

دیتای پست شامل دو بخش آنالوگ شامل مقادیر اندازه‌گیری و دیجیتال شامل وضعیت ورودی و خروجی می‌باشد که در ذیل به شرح چند نمونه می‌پردازیم:

کنترل

ارسال فرمان از طرف مراکز دیسپاچینگ برای کنترل یک فرآیند در ایستگاه مربوطه.فرمان های رسیده از مرکز کنترل پس از عبور از RTU وارد سیستم اینترفیس شده و  باعث تحریک بوبین رله واسط می‌شوند که در نتیجه مدار فرمان وسیله مربوطه عمل می‌کند

ایندیکیشن و آلارم

منظور ارسال وضعیت تجهیزات ایستگاه مربوطه می‌باشد مثل بریکر یا یک سکسیونر یا آلارمی که درون پست ایجاد شده است.به علت تعداد بالای آلارم‌ در پست‌ها آنها را با استفاده از Guide Line استاندارد گروه بندی و ارسال می‌کنند.

مقادیر آنالوگ 

با استفاده از CT,PT درون پست میتوان مقادیر مورد نیاز برای مراکز دیسپاچینگ را در تابلو HVI جمع‌آوری و سپس به وسیله ترانسدیوسر با ولتاژ مناسب به RTU متصل کرد.

blank
blank

مطالب محبوب :

Get The Latest Updates

Subscribe To Our Weekly Newsletter

No spam, notifications only about new products, updates.

Categories

پست های پیشنهادی :

SmartHome_Device

خدمات هوشمندسازی

خدمات هوشمندسازی از جمله خدمات هوشمندسازی که میتوان در ساختمان هوشمند استفاده نمود به شرح

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی اتوماسیون صنعتی به بهره گيري از رايانه ها بجاي نیروی انساني براي كنترل