اسکادا در نیروگاه DG تولید پراکنده

اسکادا در نیروگاه تولید پراکنده DG

نیروگاه DG

قبل از پرداختن به موضوع جمع آوری دیتای اسکادا در نیروگاه DG تولید پراکنده و ارسال آن به مراکز کنترل دیسپاچینگ بهتر است نگاهی کوتاه به علت پیدایش این واحدهای تولیدی برق داشته باشیم.

هم اکنون اکثر کشورها انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاههای متمرکز با سوختهای مختلف فسیلی تامین میکنند ، از انرژی آب بهره گرفته یا با احداث نیروگاه هسته ای توربینهای خود را به حرکت درمی‌آورند ،ولی گسترش شهرها و شهرک‌های صنعتی و پیشرفت روزافزون لوازم برقی و تکنولوژی های جدید نیاز به انرژی برق را بیش از پیش افزایش داده است و دیگر زندگی بدون آن امکان پذیر نمی‌باشد بنابراین با درخواست این کالای با ارزش در دور افتاده‌ترین نقاط کشور هزینه های انتقال افزایش پیدا کرده و تولید انرژی الکتریکی به صورت متمرکز اقتصادی نمیباشد.

تولید انرژی به صورت متمرکز و مقیاس بزرگ باعث کاهش هزینه‌های تولید میشود ولی رشد 7 درصدی مصرف برق در سال و ایجاد مشکلات زیست محیطی و گسترش شهرها در حریم خطوط قدرت و افزایش هزینه های انتقال و توزیع، باعث تجدید ساختار در این صنعت شده است. از طرفی نیاز به شهرهای مدرن با بسترهای مخابراتی قوی، زیرساختهای مناسب، خصوصی سازی در جهت افزایش بازده، تامین انرژی الکتریکی مصارف حساس و کلیدی هنگام بروز بحران در راستای اجرای اصول پدافند غیرعامل، باعث تدوین مقرراتی در خصوص ایجاد نیروگاه های تولید پراکنده و تشویق به سرمایه گذاری در آنها گردید.

تولید انرژی در محل مصرف که به طور مستقیم به شبکه توزیع متصل میشود و نیاز به انتقال ندارد، باعث ایجاد نیروگاههای کوچک تا 25 مگاواتکه به نام های تولید پراکنده، تولید نامتمرکز، نیروگاه DG یا انرژی پراکنده یا به اختصار ( DG ( Distributed Generation شناخته میشوند، گردید. از قابلیت‌های این نیروگاه ها تولید همزمان حرارت با برق است Combined Heat Power ) CHP ) که میتواند کاربردهای مسکونی و صنعتی زیادی در محل داشته باشد و باعث افزایش راندمان بهره‌برداری شود.

اسکادا در نیروگاه DG تولید پراکنده
اسکادا در نیروگاه DG تولید پراکنده

 

با توجه به دستورالعمل های موجود، تمام نیروگاههای تولید پراکنده DG موظف به نصب تجهیزات مخابراتی استاندارد در محل نیروگاه به منظور انتقال اطلاعات حیاتی و دیتای اسکادا مورد نیاز به مراکز دیسپاچینگ میباشند.

این مراکز میبایست دیتای خود را به مراکز دیسپاچینگ محلی RDC یا مراکز دیسپاچینگ منطقه‌ای AOC متصل کنند. در نتیجه قبل از ساخت نیروگاه باید طرح اتصال به مرکز دیسپاچیگ تهیه و به تایید برسد. پس از آن در مرحله نخست با توجه به بسترهای مخابراتی متصل به مرکز دیسپاچینگ میبایست بهترین تجهیزات تهیه، و توسط کارشناسان مجرب نصب و تست شود و صحت اتصال آن به تایید مرکز دیسپاچینگ مورد نظر برسد. در مرحله دوم پس از شناسایی پیمانکار مناسب و بازدید تیم کارشناسی از محل نیروگاه DG و بررسی اسناد تجهیزات حفاظتی و نقشه های اسکادای موجود و با در نظر گرفتن بستر مخابراتی طرح نهایی آماده میشود.

همانطور که در تصویر مشخص است جمع آوری دیتا در نیروگاه DG به دو روش یا ترکیبی از هر دو امکان پذیر است در روش اول میتوان از امکانات موجود در رله‌های حفاظتی یا Power meter ها وضعیتها و مقادیر موجود را از طریق پروتکل مدباس MODBUS یا پروتکل های استاندارد دیگر مثل IEC 104 جمع آوری کرده و از طریق یک مبدل پروتکل Porotocol Converter به پروتکل مورد نیاز مرکز دیسپاچینگ تبدیل و از طریق بسترهای مخابراتی موجود مثل فیبر نوری رادیو یا مبدلهای سریال ارسال کنیم.

در روش دوم با فرض موجود نبودن سیگنالهای مورد نیاز در نیروگاه DG میبایست پس از طراحی تابلوهای اینترفیس و جمع‌آوری سیگنالهای مورد نیاز از تابلوهای حفاظت نیروگاه یک دستگاه RTU با تعداد مناسب کارت I/O تهیه و کلیه سیگنالهای جمع‌اوری شده پس از اتصال به کارتهای I/O از طریق پورت‌های مخابراتی RTU و با پروتکل استاندارد به مرکز دیسپاچینگ ارسال میشوند.

گاهی اوقات با ترکیب روش اول و دوم میتوان کل دیتای مورد نظر مرکز دیسپاچینگ را جمع‌آوری و ارسال کرد.

معمولا تهیه و استخراج دیتای اسکادا در نیروگاه DG تولید پراکنده کاری سخت و زمان بر میباشد زیرا این تجهیزات به صورت دست دوم وارد شده و بدون نقشه و تخصص کافی راه‌اندازی میشوند بنابراین بهتر است قبل از شروع به کار از طریق مشاوره با شرکتهای دارای صلاحیت از اتلاف زمان و هزینه زیاد جلوگیری کرد.

blank
blank

مطالب محبوب :

Get The Latest Updates

Subscribe To Our Weekly Newsletter

No spam, notifications only about new products, updates.

Categories

پست های پیشنهادی :

Communication Protocol

پروتکل‌های اسکادا

 پروتکل چیست؟ پروتکل‌های اسکادا عبارت هستند از مجموعه استانداردی از قوانین و توافق‌ها که تعیین می

smart home

ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند ساختمان هوشمند امروزه و با گسترش شهرنشینی، شهروندان با پدیده های نامطلوب بی شماری